Veelgestelde vragen

De afdeling Post & Transport krijgt dagelijks vele vragen binnen over de postale dienstverlening binnen de universiteit. De meest gestelde vragen met hun antwoorden kunt u hier vinden.

Wat gebeurt er met mijn post als ik het inlever bij het secretariaat of receptie?

Van het secretariaat wordt de post naar de receptie van het gebouw gebacht. Daar wordt de post, afhankelijk van het gebouw, één tot drie maal dagelijks opgehaald. Op deze lijst kunt u zien wat de ophaaltijden zijn voor ieder gebouw. De post wordt afgeleverd bij de centrale postkamer, Stationsplein 240. Daar wordt de post gesorteerd, gefrankeerd en naar het postkantoor gebracht. Voor meer informatie over het aanbieden van post kunt naar de post versturen-sectie gaan.


Hoe lang doet de post erover in Nederland?

Als u uw post voor de laatste postrit hebt aangeboden, dan wordt die dezelfde dag nog aan TPG Post aangeboden. Circa 95% van de post wordt dan de volgende dag bezorgd. Kijk via de link voor meer informatie.

Hoe lang doet de post erover naar het buitenland?

Dit hangt sterk af van het land van bestemming en nog wat zaken. In de regel gelden de volgende overkomsttijden voor priority briefpost:

West-Europa 2-3 werkdagen 
Overig Europa  3-6 werkdagen 
Rest van de wereld  4-9 werkdagen 
Standard briefpost doet er meestal dubbel zo lang over. Postpakketten worden wat trager bezorgd in verband met de douane-afhandeling. Voor meer informatie over overkomsttijden buitenland, klik op de link.

Kan ik ook aangetekende post versturen?

Ja, zowel naar binnen- als buitenland. Voor meer informatie over aangetekend versturen in binnenland en buitenland, klik op de links.

Kan ik ook postpakketten naar het buitenland versturen?

Ja, meestal tot twintig kilogram. Er zijn wel een aantal zaken die u dient te vermelden op het pakket. Klikt u hier voor meer informatie over postpakketten buitenland.

Kan ik ook koeriersstukken naar het buitenland verzenden?

Ja, Post & Transport heeft een contract afgesloten samen met andere universiteiten waardoor koeriersstukken goedkoop en goed verzonden worden. Voor meer informatie over hoe een koeriersstuk verzonden moet worden, klik hier.

Waar vind ik postcodes?

Hoe duur is het om mijn mailing te verzenden?

De prijs van een mailing hangt af van de volgende zaken:

  • bestemming (binnenland of buitenland)
  • gewicht van de zending
  • overkomstduur
  • aantal poststukken
In de prijslijst van Post & Transport kunt u enkele partijenposttarieven raadplegen. Voor een accurate offerte kunt u een mail sturen naar Post & Transport, waarin u bovenstaande zaken vermeldt.

Ik wil graag gebruik maken van een antwoordnummer, hoe doe ik dat?

Post & Transport heeft de beschikking over een antwoordnummer, waar u tegen betaling, gebruik van kunt maken. Ideaal voor kortlopende projecten, waar een antwoordnummer voor nodig is. Klik voor meer informatie.

Ik verwacht een poststuk, weten jullie waar het is?

Post & Transport heeft geen zicht op binnenkomende post. Voor gewone post is het niet goed mogelijk om na te gaan waar het zich op enig moment bevindt. Geregistreerde zendingen kunnen wel worden nagezocht, en vaak via internet. Hieronder ziet u een lijst van zendingen en hoe die na te zoeken zijn.

  • Postpakketten binnenland, aangetekend binnenland, overnight express
    Al deze zendingen zijn te traceren door middel van hun nummer en de postcode van bestemming via deze link.
  • Postpakketten, aangetekende zendingen en expressezendingen uit het buitenland
    Deze zendingen zijn alleen op te zoeken via de site van de verzendende post- of pakketdienst. Dit is echter lang niet altijd mogelijk, noch is het in ieder land mogelijk. Kijk op de site van de Wereldpostunie voor links naar de diverse postdiensten.
  • Koeriersstukken
    Koeriersstukken zijn heel goed te traceren, mits men het koeriersbedrijf weet en de nummer van de zending. Enkele koeriersbedrijven zijn: DHL, UPS, FedEx, TNT, Skynet. Op die sites klikt u dan naar "track", "traceren" of "tracking" voor het traceren van uw zending.
Zijn de zendingen niet te traceren via internet, of zijn ze kwijt, dan kan de afzender een zoekopdracht starten bij het verzendbedrijf in het land van herkomst.

Ik heb iets per interne post verstuurd, maar het is niet aangekomen.

Interne post heeft een overkomsttijd van maximaal 24 uur. Adresseer de interne post volledig en correct, dit komt de overkomstduur zeer ten goede. Slecht geadresseerde post wordt één keer per dag uitgezocht, en arriveert met een dag vertraging. Andere vertragingen kunnen optreden door missorteringen. Het is helaas niet mogelijk om individuele poststukken te traceren. Vragen of klachten over verzonden poststukken of pakketten kunt u via het reactieformulier opgeven.

Ik heb een brief verstuurd, maar hij mocht niet verzonden worden. Kan ik hem nog terughalen?

Dat kan, maar wees er zo snel mogelijk bij. Zolang de brief nog in de postkamer is, is de kans het grootst, dus u moet in beginsel dezelfde dag nog bellen. Dan willen wij de volgende gegevens van u weten:

  • grootte van de brief
  • uiterlijk van de brief
  • inhoud/gewicht
  • bestemming
  • welke postronde de brief is meegekomen.
Is de brief eenmaal bij TPG Post of bij een andere postvervoerder, dan is het zeer moeilijk terugvorderen, vanwege de grote omvang van het aantal brieven. In de landen van de Gemenebest is het zelfs wettelijk onmogelijk om brieven terug te vorderen. Vragen of klachten over verzonden poststukken of pakketten kunt u via het reactieformulier opgeven.

Ik heb een poststuk verstuurd, maar het is niet aangekomen. Weten jullie waar het is?

Gewone post is in het algemeen niet te traceren. Geregistreerde zendingen wel. Sommige geregistreerde zendingen zijn via internet te traceren, anderen alleen op aanvraag. Aangetekende zendingen kunt u met behulp van het nummer en de postcode via deze site van TPG Post traceren. Voor de andere zendingen kunt u het best contact opnemen met Post & Transport via het reactieformulier.

Wanneer wordt de post opgehaald in mijn gebouw?

Klik op de link voor een lijst van de ophaaltijden per gebouw.

Ik heb nog een poststuk, maar de postronde is al geweest. Kan ik het nog langsbrengen?

Ja, dat kan. De Centrale Postkamer is te vinden op Wassenaarseweg 62a. U kunt de post tot 16.00 uur langsbrengen. Wilt u de post nog later langsbrengen, bel dan zo ruim mogelijk van te voren op (telefoon 071-5273209) om te informeren naar de mogelijkheden.

Laatst Gewijzigd: 02-11-2010